Pressmeddelande: Minskade statsbidrag till Grimslövs folkhögskola kräver ägartillskott och skrivelse till regeringen

Regeringens budget innebär ekonomiska nedskärningar för folkhögskolorna. För Grimslövs folkhögskola, som ägs och drivs av Region Kronoberg, innebär budgeten 3,6 miljoner mindre i statsbidrag 2023 än föregående år. För att klara ekonomin flaggar nu verksamheten för att flera utbildningar kommer behöva läggas ner till hösten.

Några av de utbildningar som bedrivs på Grimslövs folkhögskola är vårdbiträde, undersköterska/skötare och allmän kurs på grundskole- respektive gymnasienivå.

• Grimslövs folkhögskola och utbildningarna där är en viktig del av att nå kompetensförsörjningsmålen både i regionens egna verksamheter och i andra offentliga organisationer och företag i Kronoberg. Vi socialdemokrater vill därför lyfta regionens möjlighet att gå in med ett ägartillskott för att garantera att utbildningarna kan fortsätta, säger Robert Olesen (S) 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Utöver ägartillskott föreslår partiet att regionala utvecklingsnämnden skickar en skrivelse till regeringen för att beskriva vilka konsekvenser minskade statsbidrag till folkhögskolorna får.

• Den moderatledda regeringens budget slår hårt mot alla folkhögskolor, inte bara Grimslöv. Region Kronoberg behöver vara tydlig mot regeringen med vilka negativa konsekvenser deras budget får för kompetensförsörjningen i vår och andra regioner, säger Robert Olesen (S) 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Skrivelsen i sin helhet finns här.

Kontakt och kommentarer

Robert Olesen (S), 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden, 076-720 76 15

Källa