Uttalande från Socialdemokraterna med anledning av att akutmottagningen på Ljungby lasarett stängs på kvällar och helger under 10 veckor i sommar.

Idag meddelande Region Kronoberg att akutmottagningen på Ljungby lasarett kommer att hållas stängd på kvällar och helger i 10 veckor under sommaren 2024. Det är med stor oro Socialdemokraterna tar del av beslutet. Vi vill inleda med att vi har stor respekt för utmaningen det innebär att klara sommarbemanningen och samtidigt ge våra medarbetare den lagstadgade semester de har rätt till.

Beskedet innebär att kronobergare i den västra länsdelen riskerar att få sämre tillgång till vård under sommaren och att akuten i Växjö och andra närliggande akutmottagningar kan komma att få en ökad belastning. Den tillfälliga stängningen av akutmottagningen riskerar även att försämra attraktiviteten för Ljungby lasarett som arbetsplats.

En förutsättning för att vi långsiktigt skall kunna hålla alla verksamheter igång på båda våra akutsjukhus är att vi klarar kompetensförsörjningen. Därför måste Region Kronoberg bli en mer attraktiv arbetsgivare som får våra anställda att vilja stanna kvar i regionen. Vi har exempelvis föreslagit att fler ska få möjlighet att vidareutbilda sig med lön, ett lokalt ledarskap på Ljungby lasarett och att pengarna i lönerevisionen ska ökas. Dessutom behöver vi lyssna till medarbetarnas förslag på hur vi blir en attraktivare arbetsgivare. Kompetensförsörjningen är ett stort problem som kräver gemensamma lösningar över partigränserna för kronobergarnas bästa. Vi socialdemokrater står alltid redo och sträcker ut en hand för att ta ansvar för dessa utmaningar tillsammans.

Henrietta Modig Serrate (S), oppositionsråd i Region Kronoberg

Magnus Carlberg (S), 2:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Kronoberg

Anne Karlsson (S), oppositionsråd i Ljungby kommun

Eva Ballovarre (S), kommunstyrelsens ordförande i Älmhult och ledamot i regionfullmäktige